MOTORCYKELKØREKORT

Motorcykelkørekort

Drømmer du om et motorcykelkørekort?

Vi tilbyder kørekort til motorcykel til en fornuftig pris. Vores kørerlærere er yderst erfarne, tålmodige og gode til at lære fra sig. De har alle har flere års erfaring i at undervise.

Hvornår kan jeg starte?

Vi starter nye hold op hver måned. Det er muligt at tage motorcykelkørt fra slutningen af februar til december.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Du tilmelder dig via vores tilmeldingsformular.

Hvad må jeg køre?

Alder 18-19 år: Lille MC A1
Alder 20-23 år: Mellem MC A2
Alder 24 år: Alle størrelser MC A

Ofte stillede spørgsmål

Er du i tvivl om noget kan du finde svar på de fleste spørgsmål under FAQ for motorcykelkørekort længere nede på siden.

Den praktiske prøve

De 5 baneøvelser

Klik her “De 5 baneøvelser“, hvis du hellere vil have ovenstående i PDF-format, så du også kan tilgå det offline.

FAQ OM MOTORCYKELKØREKORT

Ofte stillede spørgsmål

  • Alder 18 år: Du må køre en lille motorcykel også kaldet A1, når du fyldt 18 år. Undervisningen må tidligst påbegyndes, når du er 17 år og 9 måneder. Det giver ret til at føre en motorcykel med et maksimalt slagvolumen på 125 cm3 og en maksimal motoreffekt på 11 kW (15 hk).
  • Alder 20 år: Du må køre en mellem motorcykel også kaldet A2, når du fyldt 20 år. Undervisning må tidligst påbegyndes, når du er 19 år og 9 måneder. Det giver ret til at føre en motorcykel med en maksimal motoreffekt på 35 kW (48 hk), og der er ingen begrænsing i motorens størrelse.
  • Alder 24 år: Du må køre en stor motorcykel også kaldet A, når du er fyldt 24 år. Undervisningen må tidligst påbegyndes, når du er 23 år og 9 måneder. Du må gerne tage kørekort til A stor motorcykel, hvis du har 2 års erfaring med A2, dvs. tidligst, når du er fyldt 22 år. Det giver dig ret til at føre alle motorcykelstørrelser.
Enhver kategori kan først køres efter en køreprøve. Efter der i 2013 kom fælles regel i EU, bliver man ikke længere automatisk opgraderet. Ved opgradering skal der afleveres lægeattest på ny, og man skal aflægge den praktiske køreprøve som første gang (altså de 5 bane-øvelser, køreturen i trafikken samt teknisk kontrol af motorcyklens lygter, styretøj etc.). Der skal altså ikke aflægges en ny teoriprøve.
Ideen med kombinerede regler for størrelse er selvfølgeligt at begrænse førere der ikke kan magte motorcyklens størrelse og ydelse, samt at føreren har en tilstrækkelig erfaring og modenhed, til at forstå faren ved at være et lille køretøj i trafikken med store kræfter og balancekrav.
Hvis du er en sportslig person, der har balance fra cykel, mountainbike, ski-sport eller andet, der holder kroppen og balancen lidt i form, er svaret klart JA. Men vægten på motorcyklen kan virkelig være en udfordring, så sæt hellere målet efter den lille- eller mellem-MC. Kan du klare den store, så gør vi selvfølgelig det! Bemærk der er ikke krav om et kørekort til bil i forvejen, man kan starte med motorcykelkørekort, men kun meget få gør det.
Teoriprøven er som til bil. Du får vist 25 billeder, og til hvert billede er der fra 2-4 svarmuligheder. For at bestå teoriprøven må du højst have fejl i 5 billeder.

Køreprøven består af 3 elementer:

•  Teknisk kontrol

•  5 baneøvelser

•  En køretur i trafikken.

Når du har været igennem de 5 øvelser på den lukkede bane, skal du ud og køre i trafikken i minimum 25 minutter. Den sagkyndige følger efter i en bil og giver instrukser over en radio. Det vil være en varieret køretur, gerne på motorvej, bykørsel og villavej. Normalt skal der laves en u-vending i trafikken.

Øvelse 1 og 2:
(Balance med stopfart og koordination med kobling).
Her startes med at trække MC’en gennem en række kegler, dreje den og bakke den - er vægten for stor? Droppes motorcyklen regnes den som for stor og prøven stoppes.

Herefter sætter man sig op på motorcyklen og starter. Derefter drejes SKARPT til venstre helt i styr-stop og gennem en tæt række kegler med et lille slalom. Denne øvelse regnes af de fleste som den sværeste, da prøven lige er startet, man er “kold” og stresset, så motorisk er man svag. Mange har væltet eller vælter en del af keglerne. Vælter man med motorcyklen bliver prøven stoppet. Lægges kegler ned gives et lille minus, hvor man dumper på det 4. lille minus.

Øvelse 3:
Svingøvelse (mod og brug af “visuel styring” - se hvor du vil hen).
Halvcirkel på 24 meter. Start, kør 30 km/t (ikke mindre!) og kør med kropshældning gennem cirklen.

Øvelse 4:
Bremseøvelse (korrekt bremseteknik - med BEGGE bremser aktiveret).
Kør op til 50 km/t (ikke mindre!) og brems så hårdt, at ABS’en klapre på mindst bagbremsen. Kort bremselængde - katastrofeopbremsning!

Øvelse 5:
Undvigemanøvre ved 50 km/t (balance og samarbejde med MC’en - har du den i kroppen, eller bliver du stiv og modarbejder den).
Kør op til 50 km/t op til forhindring, der er sat ud på tværs. Slap af i kroppen og fleks i hoften, så du med et kort tryk på styret undviger uden om forhindringen. Sidder du for stift, fordi du reelt er bange for farten og motorcyklen, fortsætter den lige ud. Her gives et stort minus, så man nu vil dumpe på det næste store minus eller 2 små minuser.

•   Ansøgningsblanket P23 (fuldt underskrevet)

•   Førstehjælpsbevis (kan være stemplet ind i ansøgningsblanketten)

•   Lektionsplan (fuldt udfyldt samt med alle underskrifter)

•   Pas

•   Ansøgningsblanket P23 (fuldt underskrevet)

•   Førstehjælpsbevis (kan være stemplet ind i ansøgningsblanketten)

•   Lektionsplan (fuldt udfyldt samt med alle underskrifter)

•   Pas

   Kørekort (hvis du har ét kørekort i forvejen)